.

sobota, 13 listopada 2010

ACM - update

Jakiś czas temu pisałem o odrzuceniu wniosku o nadanie brokerowi ACM licencji bankowej. W Szwajcarii na mocy niedawno znowelizowanych przepisów wszyscy brokerzy prowadzący działalność na zasadzie domu maklerskiego zostali zobligowani do pozyskania licencji bankowej. Przypomnę, iż większość brokerów wystarała się o licencję bankową lub przeniosła swoje operacje za granicę (na Maltę przeniósł się Realtime Forex SA). Ale była jedna firma, której odmówiono nadania licencji bankowej - Advanced Currency Markets SA.
ACM odwołał się od decyzji FINMA przez co zyskał na czasie, gdyż nadal mógł prowadzić działalność walutową jako broker. Przez ten czas ACM nie próżnował - po cichu szukał chętnego na swoje aktywa. Udało się - 26 października ACM został przejęty za nieujawnioną cenę przez szwajcarski bank Swissquote (www.swissquote.com). Z komunikatu można wyczytać, że bank nie chce wprowadzać żadnych zmian do oferty ACM, a samo przejęcie nie będzie miało żadnych skutków ani dla platformy (czytaj: pozostanie ta sama, choć Swissquote ma swoją własną platformę) ani dla warunków transakcyjnych. Może to być sygnał, że brand ACM pozostanie jako marka handlowa Swissquote (podobnie mBank i Multibank są częścią BRE Banku, ale prowadzą działalność jako osobne marki handlowe). I słusznie, bo ACM to brand kojarzony z rynkiem fx bardziej niż nazwa Swissquote.
Swissquote oświadczył ponadto, że zyski z operacji forex powinny teraz wzrosnąć z 20% udziału w jego całkowitym wyniku do poziomu 40%. Daje to pewien obraz jakie ACM osiągał zyski z działalności fx. Po krótkich oględzinach wyników Swissquote (a jest to spółka giełdowa) okazuje się, że w 2009 roku bank zarobił 35 milionów CHF na czysto. 20% tej kwoty to 7 milionów franków co daje nam ca 21 milionów PLN zysku.

czwartek, 11 listopada 2010

brokerzy i rachunki - Interacitve Brokers

W raporcie za 2009 rok, IB podaje, że na grudzień 2009 roku miał otwartych 134 tysiące rachunków. Taką ilość klientów zdobyli praktycznie bez jakiejkolwiek reklamy. Podobnie jak Oanda, Interactive Brokers przyciąga profesjonalistów niskimi kosztami prowizji oraz niskimi kosztami finansowania transakcji. Szkoda, że IB jest nadzorowany przez SEC, a nie przez CFTC. Dzięki temu musiałby publikować wskaźniki zyskowności (prafitability reports) klientów w poszczególnych kwartałach. Założę się, że ilość klientów zarabiających w ujęciu procentowym byłaby zbliżona do wskaźników Oandy.

niedziela, 7 listopada 2010

brokerzy i rachunki

Większość brokerów bardzo niechętnie publikuje dane na temat ilości klientów lub obrotów. Przypadkiem udaje się jednak trafić na takie dane. W tym tygodniu przeczytałem w jakimś ogłoszeniu o pracę XTB, że mają 25 tysięcy rachunków (dane marketingowe XTB). Normalnemu człowiekowi nic to nie mówi, bo nie ma punktu odniesienia.
Robiłem porządek w archiwum i natknąłem się na informację z I połowy tego roku, która może posłużyć za taki punkt odniesienia. Saxo Bank w kwietniu 2010 miał otwartych i aktywnych rachunków blisko 47 tysięcy (dane pochodzą z raportu FSA). Ciekawostką jest fakt, że zaledwie 17 tysięcy było ich własnymi klientami. Reszta to klienci pozyskani przez White Labeli.
Oanda w tym samym czasie (koniec I kwartału) posiadała 45 tysięcy rachunków aktywnych. W chwili obecnej ma ich już 49 tysięcy. Oznacza to, że przez 6 miesięcy otwarła 4 tysiące rachunków (700 na miesiąc). Nie wiadomo ile z tych rachunków stanowią tak na prawdę subrachunki.